De ceremonie
Buiten is er een groot vuur, met stenen erin die worden opgewarmd totdat ze roodgloeiend zijn. De zweethut zelf is een lage koepelvormige hut, gebouwd van wilgentakken, en afgedekt met dekens.
Binnen in de hut, als de deur dicht is, is het volledig donker. In het midden van de zweethut, in een kuil, komen de hete stenen te liggen, en de mensen zitten er in een cirkel omheen op de aarde. Er wordt water over de stenen gegoten en de warmte van de stenen verspreidt zich door de hele hut.
We trommelen en zingen, zweten met het lichaam en reizen met de geest. De zweethut is een ceremonie met de oorspronkelijkheid zelf. De duisternis, het gloeien van de stenen in het midden van de hut, de klanken van de trommel en het zingen, de warmte die alles doordringt. Alles in de ceremonie heeft een intensiteit van leven, van diepte, echtheid, en van totaliteit.
De kracht van al die oeroude elementen, en de ongelofelijke schoonheid van de stenen in het midden, daar is weinig tegen bestand. Hier kan alleen nog bestaan wat echt is en wat er werkelijk toe doet. De oude ceremonie wordt wakker, en daarmee lossen alle dagelijkse misverstanden op als sneeuw voor de zon. Met de ceremonie wordt de oer-herinnering weer wakker, de oer-herinnering die we in ons dragen, aan waardigheid en aan wat je werkelijk bent, aan de spirit die in alles is en ook in ons. Hier in het donker wordt de spirit wakker, kracht reflecteert kracht, eeuwige aanwezigheid reflecteert eeuwige aanwezigheid. Dit is een directe ontmoeting met het bestaan. Middenin het onbekende, en thuis tegelijkertijd.
Het is een natuurlijk proces, waarbij je in een hogere staat van bewustzijn komt samen met de volkomen oorspronkelijke elementen van de ceremonie. De trommel speelt een belangrijke rol, net zoals het donker, de stenen, en de oeroudheid van de ceremonie. Je zou het een geschenk van de zweethut kunnen noemen – want je hoeft er niet veel voor te doen, behalve de ceremonie in respect tegemoet te treden, een dosis bereidheid en misschien een beetje wild verlangen.
De ceremonie bestaat uit vier rondes, waar tussendoor de deur van de hut opengaat en we water te drinken krijgen. Het heeft zijn eigen natuurlijke ritme, en we volgen dat ritme, buiten de tijd om. Vier rondes, ieder verbonden met één van de windrichtingen. Noorden, Oosten, Zuiden, Westen. Ieder met een andere energie, een totem, een kleur, een lijn van kennis en ervaringen.
Dit is een heel oud pad dat we bewandelen, en het is er voor ons. Dat de oerkracht en de schoonheid ook in ons weer wakker mag worden, gevoed worden en bekrachtigd, en uitstralen naar alles om ons heen.
Achtergrond van de zweethut
ceremonie van alle mensen
De zweethut ceremonie is een oeroude ceremonie die bij veel verschillende oorspronkelijke culturen voorkwam. De meest bekende daarvan is afkomstig van de Noord-Amerikaanse Indianen.
Over de gehele wereld zijn er verwanten van deze ceremonie aangetroffen. In Siberië, Zuid-Amerika, maar ook in Afrika gebruikten de sangoma’s zweet-rituelen voor genezing. In de Arabische landen is de hamam een achterkleinkind net zoals de sauna in Scandinavië. Ook de Kelten hadden een soortgelijk ritueel.
De rode draad door al deze ceremonies is dat het een aarde-ceremonie is, een terugkeren naar de oorspronkelijke staat. Een ceremonie van wedergeboorte als kind van de Moeder Aarde, verbonden met alles wat bestaat.
Staat van bewustzijn
Het is een sjamanistische ceremonie. Dit betekent dat het veranderen van de staat van bewustzijn, of beter gezegd: het verruimen van je gewaarzijn en perceptie, de basis is. We noemen dit ook wel: je verhuist naar het huis van je spirit. In deze wakkere staat van zijn (die niets met de mind van doen heeft), ervaar je de eigenschappen van de spirit: totale vrijheid, creativiteit, schoonheid, en universele liefde. Dit is het uitgangspunt, het startpunt voor het verkrijgen van ware kennis middels visioenen en sjamanistische reizen, voor het verkrijgen van medicijn, en het ontvangen van genezing. Dit is ook het uitgangspunt voor het scheppen van nieuwe wegen. In deze staat kun je de verbinding ervaren met alles wat is.
De ceremonie van de zweethut bevat alle elementen om deze overstap van gewaarzijn heel gemakkelijk te maken. Je hebt hier geen heilige planten voor nodig. Het donker, de stenen, de trommel, en de verbinding van de ceremonie met alle ceremonies die ooit hebben plaatsgevonden. De verbinding die al in jou aanwezig is. Dit is het grote geschenk van de stenen. Je hoeft het alleen te ontvangen.
Great Spirit
Een andere lijn is dat de zweethut, als native American ceremonie, een plek is om je weer te verbinden met ‘the spirit that moves through all things’, zowel individueel als met de gehele stam. De verbinding met de Great Spirit te herstellen, te eren en te danken, en te vragen om steun en inzicht. Veel is verloren gegaan door onderdrukking en doordat de ceremonies heel lang ten strengste verboden waren. Hier en daar zijn de oude lijnen bewaard gebleven en doorgegeven, soms ook moesten ze min of meer gereconstrueerd worden of opnieuw vanuit de oorsprong geboren laten worden.
In al die verschillende tradities en oorsprongslijnen, vind je grote verschillen in de vorm die de zweethut ceremonie heeft aangenomen. Toch vind je in vrijwel alle zweethut-ceremonies een aantal basis-aspecten terug: reiniging, genezing, gebed en dank, en het bekrachtigen van de spirit. Bij de ene traditie vind je de nadruk meer op één bepaald aspect, bij de ander de nadruk meer op een ander, maar meestal zijn al die aspecten aanwezig. Het hangt verder ook af van het medicijn van degene die de ceremonie begeleidt.
Susquehannock
De ceremonies die op deze site in de agenda staan, worden alle vanuit de Susquehannock lijn gegoten. In deze ceremonies ligt de nadruk vooral op het herinneren en bekrachtigen van de spirit. De warmte wordt relatief rustig opgebouwd zodat je optimaal in staat bent om mee te verhuizen naar een ruimer gewaarzijn. De weg is een weg van schoonheid, er is nooit een moment van dwang of doorduwen. Dat maakt de ceremonies niet minder intens. Ze zijn krachtig, wakker, en we gaan voor de oorspronkelijke ruimte. De weg is een weg van schoonheid, vrijheid en een beetje gekte. Het is een weg van herkenning. Wonderlijk, waanzinnig en weergaloos.
Praktische informatie
Lokatie: De zweethutten vinden plaats op onze prachtige plek in Zelhem, in de Achterhoek.
Tijden: Eendaagse zweethutten zijn van 10 uur ’s ochtends tot ongeveer 22 uur ’s avonds. Een heel weekend is meestal van zaterdag 10 uur tot zondag ongeveer 20 uur. Een driedaagse is meestal van vrijdag 12 uur tot zondag 19 uur.
We doen gezamenlijk de voorbereidingen voor de ceremonie: we zagen en hakken hout, bedekken de hut met dekens, maken de ceremonieplek tot een mooie en heilige plek, en koken het eten voor na de zweethut. Er is tijd en ruimte om echt op de plek aan te komen en ervan te genieten. De groepen bestaan uit 8 tot 24 mensen, van alle leeftijden, en meestal is het een mix van mensen die voor t eerst komen en mensen die regelmatig meedoen met de ceremonie.
Bijdrage: voor een ééndaagse zweethut: €120,- p.p.
Overnachting kan buiten in de tipi of in eigen tent. We hebben ook binnen een (beperkt) aantal slaapplaatsen tegen een kleine extra onkostenvergoeding.
Vrouwen in hun maantijd zijn van harte welkom om mee te doen aan een Susquehannock zweethut.
Bij gezondheidsklachten graag even van tevoren overleggen, in de meeste gevallen zal de zweethut vooral een heilzaam effect hebben, en meestal kunnen we wel een manier vinden waarop je prettig mee kunt doen met de ceremonie.
Meenemen: goede kleding waarmee je de hele dag buiten kunt zijn, en 2 handdoeken voor iedere zweethut. Wat je eventueel ook mee kunt nemen: je persoonlijke spirituele voorwerpen (deze kun je op het altaar buiten de hut neerleggen), een bedankje voor de vuurman of vuurvrouw, iets extra’s of lekkers om de gezamenlijke maaltijd mee te verrijken, en evt. overnachtings-spullen.
Veel gestelde vragen
Veel gestelde vragen en sommige antwoorden.
(Wat hieronder staat geldt voor de zweethutten die op deze site vermeld staan. Bij andere tradities wordt met sommige zaken anders omgegaan, of ergens anders de nadruk op gelegd.)
Hoe gaan we de zweethut in?
Met een handdoek. Zelf ga ik erin zoals ik ben geboren. Dus ook zonder sieraden, lenzen, ringen, amuletten, etc. Alleen dit lichaam, dat het dichtst bij de Aarde is. Maar het is geen enkel probleem als je toch graag nog iets aan wilt houden.
Hoe lang zitten we in de zweethut?
Zolang als de ceremonie duurt. Tot we klaar zijn. Meestal is dat rond de 3enhalf à 4 uur, maar dat kan behoorlijk verschillen.
Maar… in de hut verlies je alle besef van tijd, dus aan deze informatie heb je niet veel…
Het is niet voortdurend heet in de hut. We doen 4 rondes en tussendoor is de deur open en koelt het af, en ook gedurende de rondes zit er een opbouw in.
Mag je er eventueel eerder uit?
Ja. Als het klaar is voor je, of voldoende, of wanneer je je niet meer prettig voelt, dan kun je er ieder moment uit. De deur gaat open zodat je naar je verwanten toe kunt (de bomen, het vuur, de wind, de vuurman of vuurvrouw), we doen de deur weer dicht en gaan verder met de ceremonie.
Hoe heet is het?
Geen idee. Het is intens, en dat is sterker nog dan de warmte. Het donker helpt mee, de warmte helpt mee, de Aarde en de gloeiende stenen helpen mee, de oude geschiedenis van de ceremonie helpt mee, de klanken helpen mee. De warmte in de zweethut is er níét om je voor het blok te zetten of om je te laten vechten of breken. Alle elementen zijn in hun volle omvang aanwezig. De stenen in de hut zijn zo roodgloeiend en levend, zo wakker en aanwezig, omdat jij óók zo krachtig bent. En om dat ook in jou weer wakker te maken. We hebben onszelf zo vertroeteld dat we bijna zouden vergeten wat kracht en aanwezigheid is. Als niets ons echt aanraakt, dan versukkelen we langzaam en spelen het spel nog mee ook. Dat is de warmte in de hut: “hee hallo, ben je daar?”
Kun je tijdens de zwangerschap de zweethut in?
Als jij geen fysieke klachten hebt, en zolang je je prettig voelt, kun je zonder problemen tussen de 12 en 30 weken zwangerschap met de ceremonie meedoen. Het kindje is goed beschermd tegen de hitte. En volg je lijf, als je je niet prettig voelt moet je het niet doen.
Kun je tijdens je menstruatie meedoen?
Maanvrouwen zijn van harte welkom om mee te doen. Daar zijn veel verschillende visies op, maar in de Susquehannock stam nemen de maanvrouwen juist een bijzondere plek in de ceremonie in. Zij mogen, na de ceremonieleider, als eerste naar binnen zodat zij hun plekje kunnen innemen op één van de vier windrichtingen in de zweethut. Hier zijn zij de vertegenwoordigster van de Moeder Aarde zelf, en de luciditeit waar ze toch al extra inzitten kan hier helemaal tot haar recht komen en tot een kracht worden voor de gehele hut.
Hoe groot zijn de groepen?
Tussen de 8 en de 24 deelnemers. We doen gemengde hutten met mannen en vrouwen en alle leeftijden.